YHTEYSTIEDOT


JARI LINDSTRÖM
Myllysillantie 77
45940 Oravala
Puh. 040-555 9328

jarppa.lindstrom@elisanet.fi




Muista! Tapahtumakalenterista näet missä sitä oikein touhutaan!


 

Minulle voi nyt lähettää sähköpostia myös osoitteeseen jari.lindstrom@kouvola.fi Toivonkin, että tuota osoitetta käytetään näihin luottamustehtäviin liittyvissä asioissa. 

 


 

Jos ja Kun Teille tulee kysyttävää, haluatte antaa palautetta, kysyä, neuvoa tai muuten vain keskustella, OTTAKAA ROHKEASTI YHTEYTTÄ! Kaikki LUOTTAMUSHENKILÖMME ovat valmiit kuuntelemaan, keskustelemaan ja auttamaan parhaan kykynsä mukaan.

Valtuustoryhmämme yhteystiedot löydät tuosta Perussuomalaisten valtuustoryhmä- linkistä. Sieltä löydät myös edustajamme eri lauta- ja johtokunnissa. Myös piirin sivulta saat tietoa.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 













 


Jotain sentään tapahtuu

Tiistai 31.8.2010 klo 15:52 - Jari Lindström

Olen hämmästynyt! Eilinen valtuuston kokous herätti minut huomaamaan, että kaikki se mistä olen itsekin puhunut ja kirjoittanut, ei ole mennyt aivan hukkaan. Sekä ryhmäpuheissaan että yksittäisesten valtuutettujen puheissa oli selkeästi havaittavissa "virus". Ja kyseessä olivat suurten ryhmien(SDP, Kokoomus) edustajat.
Millainen tuo "virus" oli? Se oli useissa puheenvuoroissa toistunut toive ja jopa vaatimus asioiden esittämisestä selkokielellä nykyisen munkkilatinan sijasta. Olen useaan eri otteeseen tuonut tämän asian esille ja uskonut jo, että olen huutanut tuuleen. Mutta ei, eilinen oli pieni valonpilkahdus pimeään. Jospa jokin päivä päätökset olisivat selkeitä ja avautuisivat kuntalaisille ilman sanakirjaa.
Mistä tuo sitten kertoo? Mitä on tapahtunut tai tapahtumassa? Jos olisin ilkeä, ajattelisin näiden puheiden olevan vain äänestäjien miellyttämistä. Koska en ole ilkeä, niin vedän tästä sen johtopäätöksen, että myös perussuomalainen voi vaikuttaa asioihin. Perussuomalainen voi olla rakentavan kritiikin antaja ja yhteistyön tekijä.
On tietysti hyvin pitkälle itsestä kiinni se, millaisen palautteen saa. Pysymällä itse asiallisena, saa yleensä asiallista palautetta. Tiukkaakin keskustelua voidaan käydä, mutta asiasta. Asiat riidelkööt.

Osa demokratiaa on mielestäni se, että päätettävät asiat tuodaan jo valmisteluvaiheessa mahdollisimman helppotajuisina päättäjien tutustuttavaksi. Näin ei vain valitettavan usein ole ollut asian laita. Aivan käsittämättömät tekstit, lukuisat kaaviot ja laatikkoleikit eivät todellakaan tee asiasta helppotajuista ja ymmärrettävää. Vaatii kuitenkin pokkaa tunnustaa, että ei ymmärrä jotain asiaa. Minusta on paljon viisaampaa sanoa, että ei ymmärrä kuin olla ymmärtävinään. Onhan päätöksenteon kannalta aivan oleellista tajuta mistä päättää ja mitä päätetään. Silti Kouvolan kaupungissakin on tehty päätöksiä niin sanotusti vastoin parempaa tietoa. Oletusten ja arvausten varassa.
Olen myös törmännyt siihen, että vasta kun itse olen aukaissut suuni näistä kapulakielellä tehdyistä esityksistä, on tunnustettu muidenkin taholta esityksen vaikeaselkoisuus.  "En miäkään tuosta mitään ymmärtänyt"..,

Ja silti, päätös pitää tehdä. Mistä tämä kertoo? Kuka johtaa kaupunkia? Virkamiehet vai poliittiset päättäjät..Juuri tämän takia asioiden ymmärtämiseen pitää nähdä vaivaa. Sitä helpottaa huomattavasti selkokielisyys.

Ei kommentteja.

Asiasta

Maanantai 23.8.2010 klo 23:20 - Jari Lindström

Asiasta saa sanoa ja pitääkin. Jos on kehuttavaa, niin kehutaan. Jos arvosteltavaa, niin arvostellaan. Vaihtoehtojakin olisi hyvä esittää ja niitäkin on esitetty.

Lueskelen ihan mielenkiinnolla muiden puolueiden ihmisten kirjoituksia ja blogeja. Niistä voi aina oppia ja saada uusia näkökulmia. Lähes päivittäin vierailen paikallisten poliitikkojen kotisivulla kurkistamassa mitä he kirjoittelevat.

Keskustan kansanedustaja Markku Laukkanen kirjoitti blogissaan 22.8 : "Kun aamulla avaa Kouvolan Sanomat, sen ”napakat”-palsta tarjoaa vuoden varmasti jonkun pahantuulisen oksennuksen päivän pilaajaksi. Palsta palvelee perussuomalaisten kaunaan, katkeruuteen ja tyytymättömyyteen perustuvaa poliittista sanomaa. Siihen mutapainiin en lähde mukaan, saavat harrastaa rauhassa omassa lammikossaan."

Omassa lammikossaan? Kiitoksia tästä. Mekin koitamme rypeä omassa lammikossamme. Yhdessä yhä kasvavan tyytymättömien, kaunaisten ja katkerien valtapolitiikkaan pettyneiden ihmisten kanssa..Kun tämä joukko kasvaa tarpeeksi suureksi, niin lammikosta tuleekin järvi. Silloin on pakko kuunnella, mitä sanottavaa tällä joukolla on.

Perussuomalaisten poliittinen sanoma on jotain ihan muuta kuin tätä Laukkasen esittämää. Se on ennen kaikkea ihmisten kuuntelemista, toimimista kuten on luvannutkin toimia ja puhumista ymmärrettävästi. Sitä kutsutaan usein virheellisesti populismiksi.

Kyllä minä tiedän, että suurella osalla suomalaisista ovat asiat ihan kohtuullisesti ja jopa hyvin. Vielä toistaiseksi. Mutta se porukka, jotka ovat putoamassa kelkasta tai jo pudonneet, on koko  ajan kasvussa. SIKSI tarvitaan joku vastavoima. SIKSI tarvitaan perussuomalaisia. Jos meitä ei olisi, meidät keksittäisiin.

Se kun ei näille ihmisille riitä, että sanoo asioiden olevan keskimäärin ottaen hyvin. Siitä se kauna, katkeruus ja tyytymättömyys. Totta kai se näkyy ja kuuluu. Yhä kovempaa...Siihen ja sen syihin kannattaisi keskittyä. Jokaisen omassa lammikossaan.

 

1 kommentti .

Fagernäsin teesit

Sunnuntai 22.8.2010 klo 18:01 - Jari Lindström

EK:n väistyvä toimitusjohtaja lausui KouvolanSanomissa 22.8 ääneen tai tässä tapauksessa painetussa muodossa syyn sille, miksi maahanmuuttajia halutaan Suomeen kymmeniä tuhansia.

Tekemään töitä matalapalkka-aloille. Piste!

Fagernäsin mielestä on kummallista, että nämä työt eivät suomalaisille työttömille kelpaa. Minusta siinä ei ole mitään kummallista.

Tämän ristiriidan ratkaisemiseen tarvitaan ihmettä. Eikä sellaista ole näköpiirissä. EK ja sen lähellä olevat tahot eivät näköjään välitä tuon taivaallista siitä, että riistäminen ja hyväksikäyttö ovat tuomittavia. Niiden mielestä on ihan ok ja kivaa tarjota työtä alle torihintojen.

Jos tälle tiellä lähdetään ja valitettavasti on jo lähdettykin, sen päässä on edessä enemmän ongelmia kuin ratkaisuja niihin. Katkeruus yhdistettynä köyhyyteen ei ole hyvä yhdistelmä. Tässä maassa on ennenkin teetetty töitä puoli-ilmaiseksi. Se oli sitä torppariaikaa. Mihin se johtikaan?

Millainen yhteiskuntamme on jos meidän maassamme kaikki huonosti palkatut työt teetetään ulkoa tänne tulleilla? Nämä kymmenet tuhannet, joita tänne halutaan voivat olla jonkin aikaa nöyriä ja kilttejä, mutta annas olla kun he huomaavat kuinka kallista täällä onkaan asua! Ja varsinkin kun sen elämisensä joutuu kustantamaan ihan itse...

 

Ei näytä hyvältä, ei.

 

Ei kommentteja.

Nuiva

Torstai 19.8.2010 klo 0:31 - Jari Lindström

Kouvolan Sanomissa oli 18.8 kolumni, jonka oli kirjoittanut Pinja Valkonen. Tämä hassun hauska "pakina" keskittyi pääasiassa perussuomalaisiin ja maahanmuuttopolitiikkaan. Ei niin hauskaa, ettei jotain vakavaakin.

Kirjoitus oli ilmeisesti kuitenkin laadittu ihan tosissaan. Siinä arvosteltiin joukon perussuomalaisia laatimaa vaalimanifestia. Nuivaa sellaista.

Kirjoituksessa vedettiin iloisesti ylitse siitä mistä aita on matalin. Monikulttuurisuus on kuulemma kebabia ja pizzaa. Ja ulkolaisia tv-sarjoja ei enää katseltaisi. Eihän tätä tosissaan oltu kirjoitettu, Pinja Valkonen, eihän?

Työnantajajien tuntemasta vastenmielisyydestä maahanmuuttajia kohtaan osa pitänee paikkansa.  Osa niistä käyttää ulkomaisia työntekijöitä kuitenkin hyvin mielellään- alipalkattuna ja ylityöllistettynä.

Ei meillä perussuomalaisilla ole kaipuuta Kalevalaan.  Meillä on huoli siitä, että jos maahanmuutossa tehdään ne samat virheet, joita mm. Ruotsissa on tehty,niin niitä on jälkeenpäin todella vaikea korjata. Kannattaa siis toimia nyt, kun vielä on jotain tehtävissä. Eikä sitten kun on löysät housuissa. Siniristilippu liehukoon ja Maamme-laulu soikoon edelleen.

Suomen väestö ikääntyy vauhdilla. Tätä ns.huoltosuhdetta korjaamaan on vaadittu tuhansien maahanmuuttajien virtaa Suomeen. Tekemään töitä.  Mitä töitä ja millä ehdoilla? Täällä ihmetellään kun ei eräille aloille saada työvoimaa. Ennen kuin ryhdymme etsimään vastausta ongelmaan työperäisistä maahanmuuttajista, kannattaisiko tutkia sitä, miksi joillakin aloilla on työvoimapulaa? Meillä on kuitenkin työttömänä iso joukko ihmisiä, joille varmasti kelpaa työ, josta saatavalla palkalla tulee toimeen. Eli suomeksi elättää itsensä ja perheensä.

Jos tämä ongelma on ratkaistu, uskon työttömyyslukujemme olevan jotain ihan muuta kuin nyt eli pienempi. Palataan sen jälkeen keskusteluun siitä, kuinka paljon ja mihin me tarvitsemme maahanmuuttajia.  Ja mihin meillä on varaa.

En vetänyt hernettä sieraimeeni Pinja Valkosen kirjoituksen johdosta. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Niin minullakin ja se on edellä kerrottu.

 

Lähetetty Kouvolan Sanomille 19.8, jossa julkaistu 22.8

2 kommenttia .

Nyt kelpaa

Lauantai 14.8.2010 klo 21:00 - Jari Lindström

Otsikko on tarkoituksella tuollainen. On näet todella "mielenkiintoista" se, kuinka maahanmuuttopolitiikasta on tullut näinkin mediaseksikästä kun se viime aikoina on ollut.

Miksi näin on käynyt? Siksi, että perussuomalaiset ovat sitä keskustelua käyneet jo vuosia. Ja kun yhä suurempi joukko ihmisiä(lue äänestäjiä) on alkanut kyseenalaistaa harjoitettua politiikkaa.

Tästä ovat sitten suuret puolueet(lue SDP, Kokoomus ja Keskusta) vetäneet sen johtopäätöksen, että aha. On syytä ryhtyä itsekin puhumaan asiasta. Ja miten?

SDP on tehnyt ja julkistanut juuri oman maahanmuuttoa koskevan ohjelmansa tai lausumansa. Se sisältää ison tukun sellaisia asioita, joita me, perussuomalaiset olemme tuoneet esille jo kauan aikaa sitten. Nyt näitä sitten toistetaan kuin uudelleen keksittyinä asioina.

Hyvä, että SDP on samoilla linjoilla. Vaikka asiaa demareilta(Jutta ja Eero) kysyttynä, he pitävät perussuomalaisia ihan toisilla linjoilla olevina. Ulkomaalaisvastaisina. Kategorisesti.

Itse olen omana mielipiteenäni sanonut aina, että minulle on aivan se ja sama minkä värinen joku ihminen on. Se ei saa olla este, ei myöskään etu. Mutta olen myös sanonut olevani ensisijaisesti suomalaisten, täällä jo asuvien ja tänne veronsa maksavien puolella. Jos tässä kerran pitää puolensa valita.

Hoidetaan niitä ongelmia joita meillä jo täällä on. Ja niitähän riittää ihan tarpeeksi. Lähes miljoona köyhää, joiden joukossa yhä enenevässä määrin työssä käyviä ihmisiä. Tämän ongelman luulisi kiinnostavan päättäjiä. Tähän miljoonan joukkoon ollaan sitten eräillä tahoilla, SAK, EK, muutamat puolueet nyt ainakin etunenässä haluamassa lisää sakkia! Sitä perustellaan milloin työvoimapulalla, milloin huoltosuhteella.

Miten voi olla niin äärettömän vaikeaa tajuta sitä, että halpatyövoimaa tuomalla, aiheutamme itsellemme ongelmia? Vaikka meillä kaikilla olisi töitä, mutta työ ei elätä, niin seuraukset voivat olla katastrofaalisia.

Tavoitteen pitää olla siinä, että työn tekeminen ja sen teettäminen kannattaa. Siinä on minun mielestäni koko homman ydin. Mutta jos joku tipahtaa työttömyyden alhoon, on häntä autettava monin eri keinoin palaamaan työelämään. Ei siis rakenneta tai ylläpidetä kiusaamisen järjestelmää, jossa työttömyys ja työtön ihminen koetaan rasitteeksi, kulueräksi ja huonoksi ihmiseksi. Ja ihmistä pompotellaan luukulta toiselle, annetaan työhönosoitusmääräyksiä aivan eri alalle kuin hän on saanut koulutuksen tai pannaan aivan älyttömille, mihinkään  johtamattomille kursseille.

Työtön ihminen on käyttämätön voimavara, joka oikein koulutettuna hyödyttää yhteiskuntaa ja itseänsä. Motivaatiota kouluttautumiseen pitää etsiä työllistyminen näkökulmasta, ei heikentämällä työttömän turvaa! Ei se niin hyvä kuitenkaan ole, että sitä pitäisi kadehtia. Niin ja 500 päivää on lyhyt aika.

Jutta Urpilainen toteaa Hesarin(12.8) mukaan:"Maassa maan tavalla. Suomessa on noudatettava suomalaisia lakeja, työehtoja ja pelisääntöjä", Urpilainen sanoi.

HEI! MINÄ OLEN SANONUT AIVAN SAMAN ASIAN MONEEN KERTAAN! Mitä uutta tuossa muka on? EI mitään, mutta nyt sen sanoikin demarien puheenjohtaja, ei perussuomalainen äijä Oravalasta.

 

 

Ei kommentteja.

Miten tämä voi olla niin vaikeaa?

Keskiviikko 4.8.2010 klo 20:54 - Jari Lindström

Uusi Suomi uutisoi STT:n tekemän tutkimuksen mukaan, että SDP ja Kokoomus haluavat PIAN ulkomaista työvoimaa Suomeen. Määrät olisivat suhdanteista riippuvaisia.

KD, Vasemmistoliitto(!) ja Perussuomalaiset ovat sitä mieltä, että ulkomaista työvoimaa ei ole tarpeen houkutella Suomeen seuraavan vaalikauden aikana.

Keskusta, Vihreät ja RKP suhtautuvat varovaisesti. Niiden vastaukset olivat jutun mukaan ympäripyöreitä.

Ensinnäkin, mihin töihin tätä ulkomaalais"reserviä" ollaan tänne haluamassa? Millä aloilla on niin suuri työvoimapula, että kotimaasta ei löydy tekijöitä ja ennen kaikkea; miksi ei löydy tekijöitä? Vastausta siihen en ole saanut, koska kukaan ei tunnu uskaltavan nostaa kissaa pöydälle. Suomessa monessa ammatissa maksetaan todella surkeaa palkkaa yleiseen hintatasoon suhteutettuna. Ja työn muutkin ehdot ovat aivan hanurista. Viihdy siinä sitten entistä pidempään...

Meillä on satoja tuhansia ihmisiä työttömänä tai pätkätöissä. Määräaikaisissa työsuhteissa työskentelee suuri joukko ihmisiä. On suuri joukko joiden työstä saatava palkka ei riitä normaaliin elämiseen. He joutuvat nöyrtymään toimeentulotuen anojiksi.

Ja tähän hässäkkään halutaan haalia lisää työvoimaa ulkomailta! Totta kai on ammatteja, joissa ulkomaisella työntekijällä on osaamista ja ammattitaitoa. Eikä aitoon tarpeeseen perustuvaa työvoiman lisäämistä vastaan minulla olekaan mitään. Mutta hoidetaan nyt ensin omaa työttömyyttämme muun muassa viisaammalla koulutuksella, pätkätöiden työehtojen parantamisella ja verotuksen avulla.

Ja sillä että työn vastaanottamisen on oltava AINA kannattavaa! Myös lyhyen työsuhteen.

Näihin ongelmiin ei jostain syystä haluta/osata puuttua. Puhutaan vaan siitä, että kaikki työ on arvokasta ja että meidän huoltosuhteemme kärsii jollemme tuo tänne kiireen vilkkaa tuhansia ulkomaisia työntekijöitä. Sillä tavalla eivät ongelmat tule ratkeamaan vaan niitä tulee satavarmasti lisää! 

 

2 kommenttia .

Työn perässä

Sunnuntai 25.7.2010 - Jari Lindström

Ilman työtä ei ole toimeentuloa. Totta, ainakin osaksi. Suomessa käydään jatkuvasti keskustelua siitä, kuinka tulemme selviämään tulevaisuuden haasteista. Suurimpia niistä on väestön ikääntyminen.

Ongelmaan on onneksi herätty ja vastauksiakin on tarjoiltu. Eläkeiän nostamista on esitetty yhdeksi ratkaisuksi. On myös puhuttu työuran pidentämisestä molemmista päistä ja jopa keskeltä. Kauniita puheita, mutta käytäntö on osoittanut nämä puheet tyhjäksi löpinäksi.

Vaikka nostaisimme eläkeiän saman tien 70 vuoteen, niin poistaisiko se ongelmamme? Mielestäni ei. Miksi ei? Koska ihmisiä ei pidetä töissä niin kauaa vaan potkitaan pihalle. Monet eivät myöskään jaksa niin pitkään työelämässä. Käytännössä olemme siis todella kaukana siitä, että työssä sekä viihdyttäisiin että saataisiin olla pidempään.

Porukkaa vähennetään milloin kilpailukyvyn, milloin tuottavuuden nimissä. Miten se yhtälö sopii työssä jaksamiseen? Ei mitenkään! On aivan turhaa puhua pitkistä työurista jos ihmisiä kohdellaan pelkkinä kuluerinä ja numeroina. Yhä pienemmällä porukalla pitäisi kyetä tekemään yhä parempaa tulosta. Monessa työpaikassa raja onkin tullut jo aikoja sitten vastaan.

Entä sitten tämä työperäinen maahanmuutto? Sekö ratkaisee ongelmat tai auttaa edes osittain? Riippuu täysin siitä kuka puhuu ja millä motiivilla. Eräiden tahojen mielestä me tarvitsemme kymmeniä tuhansia, jopa sata tuhatta maahanmuuttajaa työskentelemään Suomeen. Pääministeri Mari Kiviniemen mukaan Helsingissä eivät liikkuisi bussit eikä siivous toimisi ilman maahanmuuttajia. Hmmm?

Minä kysynkin, että eikö kannattaisi kysellä sitä, minkä takia eivät bussit kulkisi ja siivous onnistuisi ihan kotimaisella työvoimallakin? Miten olisi vaikkapa palkkaus? Miksi tämä arvokas ja tärkeä työ ei kelpaa suomalaiselle? Mutta maahanmuuttajalle kyllä.

On eri asia kehua jotain työtä arvokkaaksi, jos se ei näy käytännön tasolla. Siis työehdoissa. Kehuminen ei maksa toki mitään ja saattaa hetken lämmittää, mutta ei se tuo leipää pöytään.

Voisikin jopa hieman sarkastisesti kysyä, että eikö maahanmuuttajien käyttäminen halpatyövoimana olekin pahimman luokan rasismia?

Me tarvitsemme palkkatyötä suomalaisille. Työn tekemisen ja teettämisen on aina oltava kannattavampaa kuin joutenolon. Mutta se ei saa tapahtua niin, että työttömän asemaa heikennetään.Suurin osa työttömistä on työttömiä vastoin omaa syytään. Pitääkö siitä siis vielä rangaista yhteiskunnan taholta lisää. Ei pidä!

Työn vastaanottamisesta on tehtävä houkuttelevaa. Jopa lyhyiden, ns. pätkätöiden tekemisestä on tehtävä kannattavaa. Ei niin, että ottaessasi työn vastaan, ansiotasosi tippuu. Ei keppiä vaan porkkanaa. Pätkätyöntekijöiden työehtoja on ryhdyttävä ajamaan samalla innolla kuin muidenkin.Tässä ay-liikkeellä ja työantajilla  on melkoinen työsarka edessään. Jos heillä siihen mielenkiintoa ja tahtoa riittää.

Kovia haasteita on edessä joka tapauksessa  ja viisaita päätöksiä tarvitaan. Valtiosihteeri Raimo Sailas pelottelee meitä kovista leikkauksista. Varmaankin hän on oikeassa. Minä vain pelkään sitä, että miten ne leikkaukset tullaan tekemään. Oikeudenmukaisesti? Se riippuu siitä, ketkä niistä leikkauksista ovat aikanaan päättämässä.

 

Kirjoitus lähetetty Kouvolan Sanomiin, Kymen Sanomiin, Etelä-Saimaaseen, PK-lehteen ja Kaupunkilehti Varttiin 23.7

 

Julkaistu Etelä-Saimaassa 26.7, Pk-lehdessä 4.8

Ei kommentteja.

Vihreiden ohi

Perjantai 16.7.2010 klo 21:59 - Jari Lindström

Yle julkaisi tänään uusimman gallup-tuloksensa. Mairittelevia lukemia näytettiin perussuomalaisille! Ensimmäisen kerran prosenttilukema meni yli 10%( 10,1%).

Aika huima tulos puolueelle, jonka kannatus oli siihen liittyessäni(2006)  marginaalinen.

Historiaa tehtiin siinäkin mielessä, että ohitimme tässä gallupissa ensimmäisen kerran Vihreät.

Pitäisinkin aika omituisena, jollei Vihreiden kannatusluvuissa jo rupea näkymään heidän ristiriitainen politiikkansa. Valta on ilmeisesti niin kiehtovaa ja hallituksessa halutaan olla, vaikka se ajoi lävitse Vihreille täysin periaatteellisen kysymyksen, lisäydinvoimapäätöksen.

Vihreät vastustivat selkeästi lisäydinvoimaa, mutta ei niin paljoa, että hallituspaikasta luovuttaisiin.

Eihän tämä nyt ole ensimmäinen kerta, kun joku puolue toimii vastoin omia periaatteitaan. Mutta että noinkin isossa asiassa, se hämmästyttää. Hohhoijaa...tai sitten ei.

 

 


 

Kuntatasolla tämä on tullut myös tutuksi. Vaalien alla sitä ollaan niin tasapuolisen ja yhteisen Kouvolan ajajia, mutta kun tulee päätösten aika, lähdetään tekemään täysin harkittua keskittämispolitiikkaa. Me emme siihen ole lähteneet emmekä lähde! Kun ihmisille lupasimme ajaa nimenomaan reuna-alueiden asiaa ja koko Kouvolan kehittämistä, niin politiikan "lakien" mukaan meidänkin olisi pitänyt kääntää takkimme ja ryhtyä "vastuullisiksi". Kun emme ole tähän lähteneet, olemme tehneet sen täysin tietoisesti. Vastuun pakoilusta ja kipeiden päätösten pelostako? EI! Vaan siitä syystä, että minkä lupaa, sen myös pitää. Toimii kuten puhuukin. 

Sitä paitsi ne perustelut, joita meillekin on lukuisaan eri otteeseen tarjoiltu ainoana oikeana totuutena, ei ole meitä vakuuttanut. Ja emmekä me ole olleet täysin väärässä kritiikissämme.

Helteistä on ja hiki valuu selkänahkaa pitkin tätä kirjoittaessani. Ei tuskanhiki,  on vaan niin pirun kuuma.


Ei kommentteja.

Pihat siistiksi, vaikka pakolla

Sunnuntai 4.7.2010 klo 13:57 - Jari Lindström

Kansanedustaja Markku Laukkanen(kesk.) kyseli taannoin(21.6) eduskunnassa asuntoministeri Jan Vapaavuorelta sen samaisen asian perään, josta itse kirjoitin blogiini(3.6).

Kysehän oli rakennuksista ja epäsiisteistä piha-alueista.

Ministerin vastaus oli pitkä ja en sitä ryhdy tähän toistamaan. Mutta yhteenvedon laitan:

"Yhteenvetona totean, että rakennusvalvonnan ja seuraamusjärjestelmän kehittämisellä parannamme sekä rakentamisen laatua että ympäristön viihtyisyyttä".

Tämä ongelma on tiedostettu myös Kouvolan kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunnassa. Siitä on käyty keskusteluja moneen otteeseen. Ongelma ei ole siinä, että ei olisi keinoja puuttua asiaan. Ongelma on siinä, että keinot ovat rajalliset. Pakkokeinoja ei valikoimassa ole mutta olisin valmis sellaisia jopa harkitsemaan pahimpien tapausten osalta.

Nykyisinkin voidaan määrätä toimenpidekehotuksia ja höystää niitä jopa uhkasakoilla. Suurimpaan osaan ihmisistä tämä keino tepsiikin. Mutta ongelmana ovat ne henkilöt, joita eivät normaalit yhteiskunnan lait ja asetukset voisi vähempää kiinnostaa.

Kuitenkin nämä samaiset henkilöt saavat käyttää hyväkseen oikeutta valittaa. Heillä on siis omasta mielestään vain oikeuksia ei velvollisuuksia. Ja tähän perustuu se, että jokin epäsiisti piha-alue saattaa olla sitä vuosia, jopa vuosikymmeniä. Mitään ei haluta asian parantamiseksi tehdä ja yhteiskunta ei siihen kykene puuttumaan.Pakottaa kun ei voi!

Hyvä, että kansanedustaja Laukkanen on ottanut asian esille siellä missä se pitääkin ottaa esille. Toivottavasti tehokkaita keinoja asiaan puuttumiseen tulee lisää. En sitten tiedä mitä ministeri haluaa  seuraamusjärjestelmän ja rakennusvalvonnan kehittämisellä sanoa. Toivon mukaan tämä ei taas ole sitä joutavanpäiväistä liirumlaarumia joka ei käytännössä johda yhtään mihinkään vaan tilanne jatkuu samanlaisena.

Eihän tässä ole tarkoitus mitään kiusaamista harrastaa eikä kaikkien osallistua Vuoden Piha -kilpailuun. Mutta siisti ympäristö on meidän kaikkien etu.

Ei kommentteja.

"Demarintappaja"

Sunnuntai 27.6.2010 klo 22:32 - Jari Lindström

Luinpa tuossa varsin mielenkiintoisen artikkelin Verkkouutisten sivulta. Siinä oli pähkäilty sitä, ketkä ovat mahdollisesti perussuomalaisten seuraavia kansanedustajia.

Tässä linkki tuohon juttuun:

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=32954:verkkouutiset-selvitti-ovatko-he-perussuomalaisten-tulevia-kansanedustajia&catid=1:politiikka&Itemid=3

 

Mikä tässä sitten muuten on mielenkiintoista kuin spekulointi nimistä? No kun oma nimenikin on vetäisty juttuun mukaan. Eri piirien kohdalla on tuumailtu muutamia nimiä ja Kymen piirikin on käsittelyssä.

Lainaus jutusta(:Kirjoittanut SUVI UUSITALO, JUHA-PEKKA TIKKA 18.06.2010 08:00)

KYMI: Vaalipiiri on perussuomalaisten silmäterä, jossa Soini ja Halla-aho kävivät vappuna puhumassa. Puolue haaveilee pottia teollisuuspaikkakuntien pettyneistä SDP:n äänestäjistä. "Demarintappajana" vaalien nimi voi olla voikkaalainen paperimies Jari Lindström, 44. Entäpä ex-ministerin rouva Marja-Leena Leppänen, joka on perussuomalaisten naisten puheenjohtaja, tai Kotkan Juho Eerola?

 

Että oikein "demarintappaja"!? En minä ole yhtään tappanut...Ääniä toki jonkin verran saanut demareita kannattaneilta.

Kiva että noteerataan. Viime eduskuntavaalien alla  ei juuri noteerattu. Nyt on hieman erilainen asetelma ja uudet kuviot. Vedetään nyt hieman vielä henkeä ja sitten aloitetaan vaalikampanja perussuomalaiseen tapaan.Hiljaa kiihdyttäen...

"Perussuomalaisten silmäterä"? No kiitos kumminkin;>)

 

 

3 kommenttia .

Jussia!

Keskiviikko 23.6.2010 klo 18:05 - Jari Lindström

Kaikille teille, tutuille ja tuntemattomille: OIKEIN HAUSKAA JA LÄMMINTÄ JUHANNUSTA!

Ja hei! "Let's be careful out there." (Phil Esterhaus/ Hill Street Blues)

Ei kommentteja.

Valtuusto lomalle

Tiistai 22.6.2010 klo 18:44 - Jari Lindström

Eilen oli kevätkauden viimeinen valtuuston kokous. Esityslista oli melkoisen nopeasti käyty läpi. Ainoastaan talousarviokehys ja osavuosikatsaus aiheuttivat enemmälti keskustelua. Jopa äänestämään päästiin.

Äänestysten tulosta nyt ei tietenkään tarvinnut arvailla. Turpiin tuli. Olimme(taas) Vasemmistoliiton kanssa samaa mieltä. Me kahdeksan äänestimme samoin.

Kun nyt käydään jonkinlaista keskustelua, kovaakin sellaista,  Vasemmistoliiton ja Perussuomalaisten välillä, niin ei se ainakaan eilen kauhean eripuraiselta vaikuttanut...

Pidin ryhmän puheen osavuosikatsaukseeen liittyen. Kysyin monia asioita ja sain "vastauksia". Tämä ei tullut minulle enää yllätyksenä.

Otan tähän pari kohtaa puheestani:

Kaupunki on edelleen muuttotappiollinen. Mitä tämän ongelman pysäyttämiseksi on tehty ja  tullaan tekemään?

Kaupungin henkilöstö joutuu työskentelemään jatkuvassa muutoksessa. On selvää, että nämä muutokset eivät talouden huonon tilan vuoksi tule vähenemään. Jokainen näkee nyt saaduista luvuista(168 000€), että vapaaehtoiset, ns. talkoovapaat eivät tule millään riittämään Kouvola-sopimuksessa hyväksyttyyn 7 M€ säästötavoitteeseen pääsemiseksi. Eli lomautuksia on tulossa. Milloin tästä aiotaan kertoa henkilöstölle ja miten tulevat lomautukset aiotaan toteuttaa? Miten ne aiotaan toteuttaa niin, että palvelujen saatavuus ja taso ei heikkene? Ja miten lomautukset istuvat henkilöstöstä välittämiseen.

Mitä sitten vastattiin? Lauri Lamminmäki, kaupunginjohtaja vastasi ensimmäiseen kysymykseen jotenkin niin, että muuttotappio johtuu hyvin pitkälle työpaikkojen määrästä. Ja että kaupungin toimesta ei voida kauhean paljon asiaan vaikuttaa. Firmat ratkaisevat sen, mihin haluavat sijoittua.

Toiseen kysymykseen en sitten saanut vastausta ollenkaan.

Minä olen sitä mieltä, että kaupunki voi vaikuttaa omilla toimillaan siihen kuinka vetovoimainen ja haluttu paikka yrittää Kouvola on. Ja sitähän se ei rehellisyyden nimissä ole. Vaikken kauheasti tilastoja käytäkään esimerkkinä, niin viimeisimmässä Kuntalehdessä oli asiasta tilasto. Ja se ei todellakaan Kouvolaa mairitellut.

Suomen Yrittäjien arviot parhaasta elinkeinopolitiikasta oli listattu ja Kouvola oli kymmenen suurimman kaupungin joukossa viimeisenä yhdessä Kuopion kanssa.Petrattavaa siis on ja paljon. Jokohan se alkaisi mennä jakeluun kun se oikein lehdessä lukee?

Annoin puheessani myös palautetta Kouvola-sopimukseen liittyen. On perin mielenkiintoista että nyt jo vedotaan sopimukseen, jonka pelisääntöjä ei ole tarkasti sovittu. Mutta mehän emme ole siinä mukana. Joten se ei sido meitä.

JOS tuo 7 M€ säästötavoite on ihan aikuisten oikeasti "keskeisten" valtuustoryhmien tavoitteena, niin sitä on perin vaikeaa saavuttaa ilman lomautuksia. Mahdotonta suorastaan. Siksi olisikin rehellistä kertoa, mitä aiotaan tehdä.

Nyt saa kuntapolitiikka jäädä vähäksi aikaa. Työssä olen Jussina, mutta onneksi en sentään aattona. Lataan akkuja, jotta sitten jaksaa taas vääntää;>)


Ei kommentteja.

Populismi kelpaa

Sunnuntai 13.6.2010 klo 14:26 - Jari Lindström

Kokoomus päätti puoluekokouksessaan vastustaa pakkoruåtsia. Noin niin kuin nimeksi. Käytännössä minä epäilen tuota kantaa. Sen verran poliittista koukeroa oli Kataisen tulkinta tuosta tulevasta "linjasta".

Lainaus:"Puolueen puheenjohtaja Jyrki Katainen näki tilanteen niin, että kielten valinnanvapautta haluttiin lisätä, mutta pakkoruotsin poistamista ei ajeta.

- Siltä osin, kun ristiriitaa on, olotila ei tule muuttumaan, Katainen sanoi tiedotustilaisuudessa."

Ota tuosta nyt sitten selvää. Jos kerran uutisoidaan, että Kokoomus ajaa pakkoruotsin poistamista, niin miksi Katainen ei ajakaan? Selvää on kuitenkin se, että jokin tälläinen lausunto asiasta piti tehdä, koska se on kansan syvien rivien kanta ja siksi populistinen.Jälleen kerran perussuomalainen linja on kelvannut suurelle puolueelle. Kannattaa tosin miettiä ottaako aidon ja alkuperäisen vai valitseeko piraattituotteen.

Keskusta vaihtoi Vanhasen Kiviniemeen. Tällä vaihdoksella se toivoo uudistuvansa. Aivan kuten SDP valitessaan Urpilaisen. Kepu vaihtoi, yllätys yllätys, myös puoluesihteerinsä. Korhonen sai lähteä. No eihän se nyt sentään mikään yllätys ollut.

Vanhanen hersyi läksiäispuheessaan arvostelemaan niitä, jotka kantavat kaulassaan Suomi-leijonaa  muita vastaan. Keskustalla pitää Vanhasen mukaan olla sydämestä lähtevä tunne muihin kulttuureihin ja muiden maiden asukkaisiin.

Minä kannan tätä Leijonaa kaulassani. Minäkin arvostan muita kulttuureja, en välttämättä kaikkia kulttuureja  ja muiden maiden ihmisiä. Mutta enemmän arvostan omaa maatani ja oman maan kulttuuria. Laitan etusijalle oman maan hyvinvoinnin. Jos se on muukalaisvihamielisyyttä, niin olkoon sitten. En kuvittele olevani maailmanparantaja enkä usko Suomen ratkaisevan maailman ongelmia. Se ei silti tarkoita sitä, että emme voisi auttaa muita. Oman kykymme mukaan toki. Ja järkevästi.

Isänmaallisuus on minun mielestäni myös tervettä oman edun ajamista. Ei tässä sen kummempaa linjaa tarvitse miettiä. Aivan samoin toimivat kaikki kansakunnat. Oma etu voi olla monesti myös yhteinen etu. Ja päinvastoin.

Joka tapauksessa näistä viikonlopun valinnoista voidaan vetää ainakin yksi johtopäätös: Perussuomalaisista voidaan olla montaa mieltä, mutta jotain vaikutusta valtakunnan politiikkaan meillä on kiistämättä ollut.

Onko siis oikeasti muutosta tulossa suurten puolueiden harjoittamaan politiikkaan? Päätelköön jokainen sen ihan itse. Itse sen siihen usko. Sanat voivat  muuttua, käytäntö ei.


Ei kommentteja.

2 egeä tunnissa

Perjantai 4.6.2010 klo 21:53 - Jari Lindström

Ihan tässä jokin aika sitten kirjoitin aiheesta halpatyövoima ja sen käyttö Suomessa. Eikä aikaakaan kun uutinen yhdestä härskistä tapauksesta kerrottiin mediassa.

Kyseessä oli Olkiluodon ydinvoimalan työmaa! Siis ydinvoimalan. Uutisen mukaan siellä olisi ihmisiä töissä kahden euron tuntipalkalla. Sosiologi Anna Kontula oli havainnut suuria puutteita ulkomaisen työvoiman palkkauksessa. Hän piti tätä enemmän sääntönä kuin poikkeuksena. Mikähän lienee työn jälki kahden euron palkalla? Ydinvoimalatyömaalla sillä on jonkin verran merkitystä.

TVO kiistää puutteet ja kertoo, että se ei ole havainnut alipalkkoja. Ketä on sitten uskominen?

On kiistaton tosiasia, että rakennusurakoita kilpailutetaan. Sehän on täysin laillista. On sitten kokonaan eri asia se, mistä ja miten hinta lopullisesti muodostuu.

Jos palkoilla ryhdytään kilpailemaan, niin suomalainen työntekijä on silloin heikoilla. Mutta eihän palkoilla pitäisi voida edes kilpailla, koska Suomessa tehdyissä rakennustöissähän noudatetaan Suomen työehtoja, eikö niin?

Ei se vaan niin mene. Jatkuvasti kuulee uutisia siitä, kuinka halpatyövoimalla poljetaan hintoja alas. Tähän pitää puuttua. Valvonnan lisäämisellä ja tarvittaessa kovilla sanktioilla. Resurssit valvontaan ovat täysin riittämättömät ja siksi tämä pelleily saakin jatkua. Resursseja valvontaan onkin lisättävä tuntuvasti.  Kai tämä ongelma kiinnostaa valtiota niin paljon, että rahaa löytyy?

Ei ole kenenkään etu, paitsi tietysti harmaata taloutta harjoittavien, että veroja ja työehtosopimuksia kierretään näin härskillä tavalla. Esimerkkiä tulisikin näyttää kuntien ja valtion taholta. Näiden tahojen ei missään nimessä tule tukea moista touhua.  Vastuu kattaa koko ketjun, pääurakoitsijasta aliurakointiin. Jos epäkohtia huomataan, niin niihin tulee puuttua välittömästi. Ja jo sopimuksen tekovaiheessa tehdä pelisäännöt selväksi.

Edelleen ihmettelen sitä, että suomalaisia rakennusmiehiä on työttöminä ja samaan aikaan täällä työskentelee ulkomaisia rakennusmiehiä. Mikä on syy? Tästä olisi todella mielenkiintoista saada tutkittua tietoa.

Palkkahan ei voi olla syynä, jos kerran Suomessa toimitaan maan tavalla. Sopimuksia ja työehtoja kunnioittaen ja noudattaen. Niitä samoja, joita suomalaiset työntekijät ja työnantajat noudattavat. Pääsääntöisesti.

 

Kirjoitus lähettää läjäytetty Kouvolan Sanomiin, Kymen Sanomiin, Etelä-Saimaaseen, Pk-lehteen ja Keskilaaksoon 4.6 2010

Julkaistu Kouvolan Sanomissa 7.6, Etelä-Saimaassa 13.6

2 kommenttia .

Kohtuullisuus

Torstai 3.6.2010 klo 17:28 - Jari Lindström

 

Suomen laissa on paljonkin porsaan mentäviä ja pienemmänkin ötökän läpäisemiä reikiä. Ei sellaista lakia, jota ei joku ryhtyisi tulkitsemaan tai etsimään laista aukkoja.

Eihän sellaista lakia voida säätääkään, jota ei kerta kaikkiaan pystyisi viisas ihminen(homo sapiens) jollain keinoin kiertämään.

Otetaanpa nyt esimerkki: Maankäyttö- ja rakennuslaki säätelee, kuten nimikin kertoo maankäyttöä ja rakentamista. Silti se on eräältä osin täysin avuton.

Nimittäin pihapiirin, tontin ja asunnon huonoa hoitoa ei millään pystytä määräilemään. Jos joku nyt kerta kaikkiaan päättää heittäytyä hankalaksi, avuttomaksi tai muuten vaan laiskottaa, niin siihen ei laki pysty puuttumaan.

On suorastaan surkeaa ja käsittämätöntä, että Suomen laki ei anna mahdollisuuksia puuttua selkeiden laiminlyöntien ja välinpitämättömyyden johdosta tapahtuviin kiinteistöjen ja tonttien sotkemiseen.

Uhkasakolla voi kaupunki kehottaa ihmistä tekemään vaadittuja toimenpiteitä, mutta käytännössä se johtaa usein valituksiin ja sitä valittamista voi jatkaa maailmantappiin saakka ilman että mitään tapahtuu. Vuosikymmeniä jopa!

Olisikin toivottavaa, että saataisiin lakiin jonkinlainen kohtuullistamispykälä tai muu selventävä teksti, jolla selkeät ja räikeät tapaukset saataisiin määrätyksi kuriin ja kuntoon.

Onhan se nyt täysin selvää, että jos rakentaminen on kestänyt parikymmentä vuotta tai pihapiiri siivoamatta useita vuosia, niin siihen tuskin on aikomustakaan ryhtyä jatkossakaan. Siitä sitten kärsivät naapurit ja lähistön asukkaat. Ei pelkästään maisemaa rumentamassa olevan kiinteistön/tontin johdosta vaan myös taloudellisesti.

Ja tähän ongelmaan ei kaupungilla ole konsteja puuttua. Siis jos ihminen heittäytyy hankalaksi ja ryhtyy, laillisesti toki, valittamaan. Siitä se kierre sitten lähtee. Vaaditaan korjaamaan asia kuntoon, valitetaan, menee minimissäkin useita kuukausia, tulee päätös, uusi sanktio, taas valitetaan jne. Aivan typerää ja ei palvele ketään muuta kuin ehkä valittajaa, jos loppujen lopuksi häntäkään... Tähän pitää saada muutos!

En nyt todellakaan tarkoita, että ihmisillä ei tulisi olla oikeutta valittaa päätöksistä. Totta kai se oikeus säilyisi jatkossakin.

Ei kommentteja.

Valintoja

Maanantai 31.5.2010 klo 21:46 - Jari Lindström

Tervaskankaalla alkaa rakentaminen! NO JO ON AIKAKIN!!!

Toivottavasti tämä tuo nyt edes jotain positiivista Kouvolaan. Työpaikkoja rakennusvaiheessa ainakin. Ja toivon mukaan myös sitten kun ostosmegahypermarketti on valmis. Siis uusia työpaikkoja. Niin ja sitä vetovoimaa...Menestystä toivon kuitenkin. JA tervetuloa turistit tuhlaamaan rahanne Kouvolan seudulle.

Olen itse hieman epäileväinen ostosparatiisin tuomaan hyvään. Mitä se tarkoittaa lähikauppojen tai keskustan kauppojen tulevaisuudelle? Sehän on hyvin pitkälle kiinni siitä, mihin me kuluttajat päätämme ostosreissujamme tehdä. Ajammeko Prismaan tai Tervaskankaalle?

Itse olen lähikaupan kannattaja. Jokainen saa tietysti tehdä omat valintansa. Mutta niillä valinnoilla on merkitystä. Jos suurin osa ihmisistä haluaa asioida suuressa ostoskeskuksessa, niin se tarkoittaa sitä, että pienet liikkeet ovat vaikeuksissa. Kyse on valinnoista. Tehkää ihan mitä lystäätte, mutta mahdolliset seuraukset on hyvä pitää mielessä.


Kosken Valto valitsi eläkepäivät. Antoisia eläkepäiviä, sitten kun eduskuntatyö jää ja oikeastaan vasta sitten kun Kouvolan kaupungin valtuuston puheenjohtajuus loppuu. Siinä riittää vielä työsarkaa ihan riittävästi.

Ei ole onneksi minun tehtäväni pohtia demarien ehdokkaita. Eiköhän se onnistu heiltä ihan ominkin voimin. Mutta ei se nyt ihan helppo homma ole etsiä Valto Kosken paikalle ehdokas, joka kerää tuhansia ääniä. Kohtuullista menestystä siinä työssä...Tämä viimeinen lause on muuten Valto Kosken muutamaan otteeseen minulle toivottama, eli "kohtuullista menestystä".

 

Ei kommentteja.

Sellaista se on

Keskiviikko 26.5.2010 klo 15:30 - Jari Lindström

Uusin gallup(YLE) lupailee meille perussuomalaisille kovaa kannatusta. 9,6% on kova lukema. Mutta toistan taas sen, mitä olen aina näiden gallupien kohdalla toistanut- jäitä hattuun ja jalat maassa.

Galluppeja tulee ja menee. Vasta(tai vihta) vaaleissa ratkaistaan todellinen kannatus.

Onhan se toki totta, että vaalityötämme on tehty jo pitkään muiden puolueiden toimesta. Ilman että meidän on siihen tarvinnut puuttua.

Kreikka, vaalirahakohu, maahanmuuttokeskustelu tai sen puuttuminen jne.

Jos laskeudutaan hieman alemmas, eli vaikkapa tänne kuntatasolle, niin olisin kovin hämmästynyt jollei Kouvolan valtapuolueiden yhdessä ajama koulupäätös näy tulevissa eduskuntavaaleissa jotenkin. Jollei muuten näy, niin jonkun täytyy se pitää muistissa...Minä en sitä päätöstä unohda!

Ja ylipäätään tämä synergiaetuja hakeva, yhteistä tahtotilaa ja vastuuta peräävä kunnallinen päätöksentekotapa on eriskummallinen. VAIN tiettyjen tahojen tuomat vaihtoehdot ovat oikeita ja uskottavia. Siinä syy ajoittaiseen turhautumiseeni tähän touhuun.

En ryhdy kategorisesti väittämään, että kuntaliitos oli virhe. Mutta totean vain vastustaneeni sitä. En ryhdy väittämään, että EU-jäsenyys oli virhe. Mutta totean vain äänestäneeni EI.

Olenko ollut väärässä vai oikeassa? Sen arvion saavat tehdä muut.

Eihän kunnallisessa päätöksenteossa tietenkään kilpailla siitä kuka on oikeassa, kuka väärässä. Mutta olisin kovin kiitollinen, että edes koitettaisiin aidosti miettiä niiden päätösten vaikutusta etukäteen. Eikä vasta sitten jälkiviisaana ihmeteltäisi, että "ai se vaikutti tuolla lailla?"...

Onko nyt ihan varmaa, että ammattikoulujen lopettaminen ja opetuksen siirtäminen ns.kampukselle oli viisas päätös? Tuleeko se veronmaksajille halvemmaksi ja miten on sen vatovoiman kanssa?

Entä kyläkoulujen lopettaminen? Kuka siitä hyötyy ja kuka kärsii?

Ilmasta taiotut rahat energiayhtiöjärjestelyistä ovat "pelastaneet" Kouvolan talouden, niinkö?

Ja entä sitten logistiikan satsaukset? Ovatko ne edes jollain aikavälillä tuomassa sijoitetut rahat takaisin? Tyhjät konttikentät kun eivät kauheasti tuloja tuo.


Kesä on alussa ja työt myös. UPM tarjosi työtä ja otin sen vastaan. Eipä siinä muuta.

Koulu päättyy kohta ja tätä kirjoittaessani yksi koe on enää jäljellä- orgaaninen kemia. Kyllä se siitä...

6 kommenttia .

Vaalilupauksia?

Torstai 20.5.2010 klo 23:19 - Jari Lindström

Kaivelin tuossa hieman muistilonkeroitani ja myös tietokoneeni keskusmuistia..tai jotain.

Että mitä vaalilupauksia olen antanut.

Olen luvannut tehdä niin sanotusti parhaani, kuten suomalaiset urheilijat. En ole lupaillut koskaan kuuta taivaalta, koska sitä en pysty lunastamaan. Enkä varsinkaan ole paukutellut henkseleitäni. Olisi vissiin pitänyt.

Jos minä istuisin kaupunginhallituksessa, niin mikä olisi toisin? Jos minä olisin valtuuston varapuheenjohtaja, niin mitä sitten? Jos yksi mies pystyisi yksinään tekemään päätöksiä, niin häntä kutsuttaisiin diktaattoriksi.

Kerroin jo heti valtuustokauden alussa syyt siihen, miksi itse en halunnut kaupunginhallitukseen. En niitä ryhdy tässä toistamaan. Ja olen sitä mieltä, että tein oikean ratkaisun silloin.

Minun olisi pitänyt joidenkin mielestä olla suurin piirtein tyrkyttämässä itseäni joka ikiseen tehtävään ja siinä ei vain ole mitään järkeä. En olisi niitä pystynyt hoitamaan. Nykyisissäkin on aivan tarpeeksi tekemistä.

Minun on katsottava myös kokonaisuutta. En ole yksin valtuustossa. En ole ainoa perussuomalainen Kouvolassa. Tehtäviä pitää jakaa ja siten myös vastuuta. Muuten homma hajoaa. Ja luottamuspaikoista neuvottelu on kahdeksan eri ryhmän vääntöä. Mitä suurempi ryhmä, sitä enemmän valtaa. NÄIN SE VAIN MENEE. Ei auta ääniharavuuskaan.

Mitä olen sitten käytännössä tehnyt? Puhunut siellä missä pitää puhua, kertonut mitä olen mieltä, esittänyt kysymyksiä, keskustellut, esittänyt vaihtoehtoja, ollut samaa mieltä, ollut eri mieltä, äänestänyt ja äänestyttänyt jne.

Olen tehnyt tasan sitä, mitä olen luvannutkin tehdä. EN enempää enkä vähempää. Nyrkkiä en ole pöytään lyönyt, koska se kun ei auta. Nuijaa olen kyllä lyönyt pöytään...

Lehtiin kirjoittaminen on ollut huomattavasti vähäisempää kuin ennen vaaleja. Sen myönnän. Siihen asiaan tulee korjaus, jos vain lehdet niitä kirjoituksiani julkaisevat.

Niinpä. Tee niin tai näin, niin aina joku on toista mieltä. Sen vuoksi kannattaa mennä oman pään mukaan. Tuuliviirinä ei kauaa keikuta.

En tule eduskuntavaalienkaan alla antamaa mitää maailmaa mullistavia lupauksia. Lupaan vain olla oma itseni kuten tähänkin asti. Miellytti tai ei.

 

 

 

Ei kommentteja.

Käymme yhdessä ain'

Perjantai 14.5.2010 klo 15:58 - Jari Lindström

Yhteistyö on aina paikallaan. Asioista neuvotteleminen on myös hyvä ja kannatettava asia.

Sen sijaan ehdottomuus, sanelu ja etukäteen päättäminen ilman kaikkien kuulemista ja huomioon ottamista on hanurista.

Jälleen kerran meille luettin madonluvut kun oli tarkoitus neuvotella ns.Kouvola-sopimuksesta. Ota tai jätä. Me lähes otimme, mutta sitten jätimme.

Menemättä nyt vielä sopimuksen yksityiskohtiin, niin varmaa on se, että kurjuutta jaetaan jokaiselle. Mutta miten se sitten muuten jakautuu, onkin iso kysymys.

Emme kannattaneet lomautuksia, koska pienituloisille ne ovat taloudellinen katastrofi. On aivan eri asia lomauttaa muutaman tuhannen kuukausipalkkaa nauttiva, kuin pienipalkkainen "tonnilainen". Ja kun olen aivan vakuuttunut  siitä, että ei lomautuksia jätetä keinona käyttämättä eikä pienituloisia suljeta siitä pois, niin en millään voinut käsiäni sitoa moiseen.

Sitä on vain muutaman henkilön niin vaikeaa käsittää mitä kahden viikon palkattomuus tekee, koska sitä ei tajuta eikä ymmärretä. Ihan oikeasti.

Uuden, viehkeän Kouvolan politiikka on kahden ryhmän(SDP ja Kokoomus) vuorovedolla tekemää yhden totuuden ja oikeassa olemisen jatkuvaa todistelua. Ja sitä säestävät Keskusta ja Sitoutumattomat kuin yhdestä suusta. Nämä ryhmät kehuvat kantavansa vastuuta ja tekevänsä kipeitä päätöksiä, kun eivät muut niitä uskalla tehdä.Tätä kuulee joka ikinen kerta kun on kyseessä iso päätös. Kuten kouluverkosta päättäminenkin oli.

Minä mietin joka ikinen kerta sitä, mitä halutaan päätöksellä tavoitella ja mihin se päätös pahimmillaan johtaa. Laitan asiat puntariin ja muodostan oman mielipiteeni. Kaikista päätöksistä me  valtuutetut olemme vastuussa. Vääristä ja oikeista. Totuuden asiasta saamme tietää aina jälkikäteen. Minä yritän miettiä sitä jo etukäteen.

En ole koskaan kehunut olevani aina oikeassa. Ei kukaan ole! Mutta en ole myöskään aina väärässä.

Tuleva Kouvola-sopimus tarkoittaa sitä, että voisimme pitää tulevien vuosien valtuuston kokoukset vaikka etänä. Tai sähköpostilla. Taloudesta ja siihen vaikuttavista asioista kun tullaan olemaan nyt samaa mieltä. Turhaahan sinne on kokoontua istumaan ja puhumaan itsestäänselvyyksiä.

Me ja Vasemmistoliitto olemme ainoat, jotka eivät halunneet sitoutua tähän sopimukseen. PS sitoutuu kuitenkin olemaan vastuullinen ja jatkamaan asiallisella linjalla. Kuten tähänkin asti. Me aiomme myös tehdä aloitteita. Kuten tähänkin asti.

Omien periaatteiden myyminen yhteisen hyvän edessä voi joskus olla välttämätöntä. Mutta sitä tarvetta ei minulle ole vielä tullut. Syyn tarvitsee olla todella HYVÄ. Selkärankani ei ole vielä tullut  niin notkeaksi. Ja olen tunnetusti helvetin jäykkä jätkä!

6 kommenttia .

Mitä yhteistä?

Tiistai 11.5.2010 klo 21:08 - Jari Lindström

Mitä yhteistä on Kouvolan kaupungin päätöksenteolla ja Suomen hallituksen päätöksenteolla?

Vastuun ottaminen vaikeista päätöksistä. Näin ainakin jos on uskominen Jyrki Kataista  ja Matti Vanhasta. Ja muutamaa pienempää kihoa Kouvolasta.

Kun Suomi nyt sitten tulee päättämään eduskunnassa hallituspuolueiden tuella, että se lähtee tukemaan Kreikkaa, niin sitä kutsutaan vastuun kantamiseksi.

Jos taas emme lähtisi tukemaan Kreikkaa, joka on ihan itse hölmöillyt omat asiansa, niin sitä kutsutaan vastuun pakoiluksi ja - yllätys, yllätys, populismiksi!

Ihan samalla tavalla toimii myös päätöksenteko pienessä mittakaavassa. Kun kouluja oltiin lakkauttamassa isojen ryhmien toimesta, niin sitä kutsuttiin vastuunottamiseksi ja kyvystä tehdä vaikeita päätöksiä vaikka äänien menettämisenkin pelosta..

Vastustajia leimattiin populisteiksi. Teimme jo vaalityötä, kuulemma. Olisi kannattanut kuunnella mitä esim. me perussuomalaiset sanoimme ennen vaaleja.

Kun veroäyristä viimeksi päätettiin, pienet ryhmät halusivat nostaa sitä maltillisesti jo silloin. Se ei silloin kelvannut isoille ryhmille, koska mm. vetovoimamme kärsii...huh huh.

Nyt sitten on edessä verojen korotus. Se ei olekaan enää helppoa ja ei vaikuta vetovoimaanko? Ei, koska nyt sitä esittävät myös isot ryhmät. Ne tuntevat kantavansa vastuuta.

On se vaan niin, että ei se mitä sanoo vaan kuka sanoo. Maassa maan tavalla.

Ei kommentteja.

Vanhemmat kirjoitukset »